torsdag 25 oktober 2012

Graves sjukdom

Nu har jag fått för mig att börja blogga igen..
Anledningen heter Graves..

Har inte haft nått att skriva om på länge och inte riktigt känt igen mig.
Nu vet jag varför jag har känt på mig att nått inte stämmer med Erica. Alla mina knepiga symtom som jag lätt avisat och förklarat bort med ámningshormoner (utan att amma), depression, problem i förhållandet. Mamma har trott på in i väggen..
Jag har till och med gravtestat mig :-)

Allt det där är ju fel och nu vet jag och det känns bra. Läskigt men bra!

Jag har Graves sjukdom, kanske for ever, kanske inte for ever.
Jag har överproduktion av sköldkörtelhormon. Hypertyreos. Säkert mest känt som giftstruma.
Mitt immunförsvar reagerar fel och bildar antikroppar mot min sköldkörtel som i sin tur reagerar med att öka sin hormonproduktion..

Jag är tydligen ett solklart fall med typ alla symtom som går att få. Mina hormonhalter är inte bara över taket på en tvåplansvilla utan långt över taket på en skyskrapa.
Jag ska då alltid vara värst..

Det mest akuta är att få ordning på hjärtat. Mitt skuttar omkring i bröstkorgen som om jag är med i 100 meter häck under OS flera gånger om dagen..
Tänkte lägga springadet på hyllan och lägga mig i soffan istället. Känns så med medicinen iallafall. Blir grymt trött.

Nästa problem är att stoppa sköldkörteln.
Hur gör man det då?
Finns tre sätt, ett är inte aktuellt för mig så det skiter vi i..
Dom andra är medicin eller operation.

Har inte helt 100 bestämt mig än för vilken jag vill ha. Medicinen måste jag börja med oavsett. Läkaren sa att i nuläget finns det inte en läkare på planeten som skulle operera mig, mitt hjärta är för ostabilt.
Så för att få op så måste jag medicineras en kvart eller så..

Nä, nu har jag faktiskt inte tid mer. Ska baka tårtbotten och göra smörkräm :-)
Loppan Lo fyller ETT år..

Funderar ju på att börja en bakblogg oxå.. Namnet och sidan är klar, måste bara börja..

Fortsättning följer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar