lördag 22 januari 2011

Farlig sås

Spenderade eftermiddagen igår med att baka kladdiga kakor och laga middag.. Allt blev mums.. Jag kollade i mina kokböcker efter ett roligt recept på kyckling. Man fastnar så lätt i sina gamla vanliga tråkiga middagar, så fruktansvärt enkelt att alltid köpa hem samma gamla varor o ställa dom på samma gamla vanliga plats i kylen.. Blä!! Trist!! Så kände jag igår iallafall :-) Hittade ett svinenkelt recept på typ en marinad med bla honung o chili. Tyvärr hade jag ingen ingefära (inte Lidl heller.. morr!!) men testade utan.

O nu då till mitt problem (jag har alltid nått att störa mig på), min karl är världens tråkigaste att laga mat till.. Man slavar i köket för att bjuda på nått spännande o möts av rynkad näsa, skeptisk blick o nån groda som kommer ur munnen på honom.. Varför fortsätter jag då, tänker du??? Jo, för att JAG gillar nya saker.. Varför lagar han inte mat själv?? Det gör han. Vi lagar nog 50/50 tror jag, men det är bara jag som står för nymodigheterna..

Så här såg våran konversation ut igår:

Sebastian kommer ut i köket medans jag gör sås. Såsen gör jag av skyn från kycklingen, som självklart blir lite söt eftersom det är honung i.

Sebastian med rynkad näsa: Är du säker på att den smakar bra? Svar: Ja men smaka du?

Sebastian: Nä, men du smakar väl av många gånger innan den är klar? Svar: Den är klar men smaka du

Sebastian: Den är inte klar, det är ingen sås, den är som vatten (rinnig)? Svar: Smaken är klar, det saknas bara lite redning så är den klar. Kan du smaka på den nu då?

Sebastian: Nä

Tillslut smakar han o hoppar bak typ en meter o grimaserar.

Erica: Näää, den smakar gott.. Svar: Nja, den smakar konstigt, jag blev typ rädd för den.. Men den är ok..

Erica: Ja, den är jättefarlig. Du e så jävla trist att laga ny mat till, du vill aldrig prova nått nytt.. Svar: Jo jag testa nytt.

Erica: jo men eller hur, du byter svartpeppar mot vitpeppar, mycket vågat.. Svar med ett leende: Ja, typ..

Han åt maten iallafall o sa efteråt att det smakar bra. Han är bara rädd för förändringar. Typ ALLA förändringar.. Han klarar inte att ändra planer i sista sekunden, inte träffa nytt folk, absolut inte ändra maten.. Hm, ju mer jag tänker på det ju mer är det ju självklart. Pengen trillade ner nu, glödlampan tändes.. Att jag aldrig tänkt på det förut. Han klarar säkert kriterierna..  Han måste ju vara autistisk.. Jag lever med en högfungerande autist...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar