tisdag 15 maj 2012

Tårtorna

Jag har ju lovat att jag ska visa mina tårtor som jag bakar..

Och varför bakar Eriksonskan tårtor då?
Jo det ska jag tala om, det handlar om ren och skär svartsjuka.. Ja, det kan ni ge er på, jag blev grymt svartis för ett tag sedan och bestämde mig då för att jag minsann är bäst på att baka tårtor.

Jag har alltid ansett att jag är hyffsat bra på bakning och jag gillar verkligen att hålla på med det. Kollat en del på Cake Boss på TLC (som by the way är min favvo kanal, en riktig Ericakanal) och blir lite impad och vill vara lika bra.

Och för att bli bra så måste man träna.. Min stackars sambo gråter floder över the fact att jag ska baka massa tårtor. Han är ju tyvärr den som måste äta dom, jag ska ju bli smal och vacker och i den ekvationen finns inga tårtor..

Jag ska bli smal OCH baka tårtor.. De ni!!!!

Träningen är i full gång och jag har gjort 2 tårtor.. Jag kommer inte att kunna träna så ofta för att nån stackare måste ju äta dom och jag vill inte att Sebastians konkava tvättbräda ska utvecklas till en industri-torktumlare
Det är rätt dyrt med tårtor också. En smula dyrare än en sockerkaka

Första tårtan gjorde jag till Sebastian.. Mönstret blev Werder Bremens logga.
Werder Bremen är S:s favoritlag, självklart pratar jag om fotboll..
Smaken blev: Vaniljkaka med vitchokladmousse och hallonmousse


Anda tårtan gjorde jag till cykelfesten.. Vi skulle bjuda på efterrätt och självklart så tog jag chansen att baka tårta, ville även lära mig att göra rosetter.
Smaken blev: Vaniljkaka med blåbärsmousse och glasskräm


Jag tog lite kort medans jag gjorde den första tårtan för att visa lite olika steg




Det finns ett specialarverktyg som används för att snygga till ytan på fondanten. Jag har ju inga specialare än så jag fick hitta på en lösning och kom på att det finns verktyg som kakelsättare använder som ser nästan likadana ut. Vilken jävla tur att Sebastian är kakelsättare då..
Det va bara att gå ut i garaget o rota lite..


P.S. Jag gjorde rent dom innan


Hej Hopp!!

1 kommentar: