måndag 18 oktober 2010

Fy fan va min son är bra

Skrev inget igår men här kommer en uppdatering:

Planen va: Bäckebol, Media markt (köpa smaker till sodastreamern), Coop (köpa mat till middagen), Zoo (köpa fryst fiskmat).

Planen blev: Frölunda torg, Telia (hjälpa mamma med trådlöst internet som inte vill fungera), Hemköp (mat till middagen), zoo (köpa fryst fiskmat), Hornbach (zoot hade stängt, så vi fick handla fiskmat där istället)

Självklart så löste dom mammas datorproblem i butiken men tror ni att det funkade när hon kom hem.. A men eller hur!! Hon fick ta sig till Telia idag igen och gick då till Telia i stan och dom lyckades inte lösa det, men hon kunde komma dit imorgon för då ska det vara en kille där som är bättre på mac.. Då gick mamma till Apple butiken och dom kunde heller inte lösa det. Dom sa (o detta är roligt) att mammas dator har en konflikt med telia. Telias program har gömt sig i datorn. Men hahaha så roligt. Inte lätt när telefonbolagen bråkar med ens laptop. Undra hur en fight skulle se ut. O jävligt fegt av Telias program att gömma sig på detta viset. Va en man o stig fram för fan. MesTelia!!! Får se imorgon om dom lyckas lösa konflikten..

Idag har jag varit på sömnskola på bvc. En typ gruppföreläsning av en psykolog och en bvcsköterska. Mycket bra faktiskt.. Man måste ju inte gilla allt men plocka ut godbitarna. Vi har ju inga problem med Puppsis nattsömn, det är dagarna som strular för oss. Han kommer inte riktigt till ro och somnar in ordentligt vilket resulterar i en asgrinig son. Detta händer inte varje dag men det är oftare problem än bra, så jag vill försöka lösa det. Psykologen ville veta våra kvällsrutiner så jag berättade. Jag är kalasnöjd med våra kvällsrutiner och vi gör dom varje kväll. Mellan 19-20 (beroende på hur trött han är) så byter jag eller Sebastian om till pyjamas o byter blöja, sen äter han, ibland somnar han när han äter men oftast somnar han efter maten liggandes i min famn o "kollar" på TV, sen bär jag in honom till hans säng. O jävlar va hon reagerade på Tv-tittandet!! Jag hann inte ens säga färdigt min mening. Bebisar ska absolut inte titta på Tv, det är för mycket intryck o bla, bla, bla.. Ojojoj vad man kan reagera då.. I dont give a shit!!! Jag är helnöjd med våra "tv-rutiner". Jag har inte på Tvn på dagarna när han är vaken förutom ibland. Om tvn är på så vänder jag honom vid lek så att han inte ser den.. Jag och han gillar att ha ljudet. Om inte tvn är på så lyssnar vi på ljudbok eller barnvisor.. Eftersom att jag är nöjd så argumenterade jag inte. Jag sa bara att han brukar vända sig mot mig innan han somnar. O hon svarade: Ja, han sov ju bra på nätterna.. Precis, det gör han.

Hon pratade om att a & o för att lära dom att sova är rutiner och när jag tänker efter så har vi inga direkta rutiner för att sova middag. Vi har väldigt tydliga rutiner på kvällar och mornar men inte under dagen. Vi ska skaffa rutiner!! O så sa hon att det kan vara lättare att få ordning på sömnen om dom kan somna själva. O det kan nog stämma på min lillfis, för han somnar oftast i min famn och då vaknar han gärna när jag flyttar honom eller sover oroligt.. Och vi har diskuterat här hemma (innan föreläsningen) om att lägga honom i sin säng efter att han har somnat för att vi tror att han sover bättre där.. Hursomhelst så blev nu planen att lära honom att somna i sin egen säng själv på dagen och skaffa bra rutiner för detta och om han ska somna själv på dagen så är det ju lättast att han gör det på kvällen oxå. Rutinerna har jag klurat ut i huvudet nu.. Vi kör våra morgonrutiner som vanligt: Går upp vid 7-8, tvättar eller badar puppsi o klär på, han äter, jag äter medans han leker i babysittern, jag duschar och vi lyssnar på ljudbok.. Efter detta lägger vi till massa lek för att hålla honom vaken o road fram till 10.30-11 då borde han vara skittrött, byta blöja, äta och läggas i sin säng.. Eftermiddagen vet jag inte riktigt än, får sen hur han mår om detta funkar..

Jag bestämde att börja redan idag, ikväll.. Vi pratade en del om fem-minutersmetoden och att den inte är så bra på så små barn. För vissa funkar den o för vissa inte.. Den går ut på att man lägger barnet och går ut ur rummet, om barnet skriker så väntar man i fem minuter med att gå in.. JAG tycker att fem minuter är på tok för lång tid att gallskrika när man är 3 månader för att mamma lämnade rummet.. Så jag gör min egen variant.. Jag bestämde mig för att lägga honom, om han skriker så väntar jag en stund kanske 1 min sen går jag in, stoppar om och lugnar o går ut igen. Detta va min plan..

Jag la honom o satte på monitorn (så att vi hör honom) och han låg o pladdrade lite, smågnällde nån gång men INGET skrik, sen somnade han.. Han lyckades fan på första försöket. Gissa om jag är en nöjd mamma just nu??? Jag fattar oxå att detta kan vara ren nybörjartur och att vi måste fortsätta träna men VI LYCKADES PÅ FÖRSTA :-)

Oj så nöjd.. nu ska jag oxå gå o nana

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar