måndag 11 oktober 2010

Långt inlägg

Jag orkade inte skriva nått igår kväll, för när vi kom hem igår så va jag så jävla trött och min son ännu tröttare.. Jag har en förkylning på G som jag försökte bota inatt med sömn. Har väl funkat ganska bra iallafall.. Mår ganska ok just nu.. Torr som fan i halsen bara. Jaja, det blir nog bra..

Åh jag har så mycket att skriva om känner jag... Det bara bubblar i mig, måste stapla upp allt för att minnas:

Träffade Damiens gammelfarmor, present

Träffade svärmors syster

Tanter om kalla magar och naaaw

Cyklar på stan

Midjeväskor

Pepparmintste

Lunch/middag

Shopping idag

Nu har jag nog staplat färdigt, tror jag iallafall. Brukar ju annars ha en förmåga att vandra iväg i tanken medans jag skriver och då skriver jag om helt andra saker än vad jag har tänkt.. Kan ju börja med i vilket skick jag fick hem min karl från krogen. Kl 02 kom han hem, full som en kastrull.. Han och Alex hade börjat på kvarterskrogen och lyckades senare hamna i stan. Sebastian sa att det va för att Alex va ju singel nu och Sebastian, ja, han va ju törstig. Haha! Han sa oxå att han och Alex hade konstaterat att dom va gamla. Detta berättade han när han kom hem mitt inatten. Jag va vaken och höll på att amma och fnissade lite för mig själv för att han va så full.. Dagen efter stank det alkis i vårat sovrum och min kära sambo har inget minne av att han pratade med mig på natten.. Haha!! Tyvärr så blev han inte SÅ bakis, så han fick inget straff för att han hade kul utan mig :-(

Damiens gammelfarmor

Igår på förmiddagen åkte vi(Jag, Sebastian, Puppsi, svärmor, svärfar och lillebror) för att träffa Sebastian farmor. En underbar tanta som pratar med mig o jag fattar. Underbart! Hon är en sån go tant och jag önskar att jag kunde svara henne.. Hon verkar så ödmjuk och snäll.. Vi fick presenter allihop. Puppsi fick en pyjamas, en bok och stickade strumpor och jag och Sebastian fick 30 euro var. När vi kom så va även Sebastians farbror och hans fru där. Vi blev bjudna på tårta och nån form av kaka. Kakan va skitgod (farbrorns fru hade bakat) men tårtan va lite funky (köpt). Själva tårtan va god men grädden smakade äckligt rent ut sagt. Smakade som om nån hade råkat hälla diesel i den. Jag åt mycket sakta och kollade mig omkring på alla andra för att se deras reaktion. Ingen reaktion alls.. Ok, en tugga till, kanske smakar bättre, men nej, smakade fortfarande skit o ingen reagerar. Alla äter med god aptit. Skumt! Jag klarade inte av att äta upp grädden så jag skänkte bort den till Sebastian. Han åt upp den utan att klaga! SKA TYSK GRÄDDE SMAKA SÅ ELLER? Jävligt skumt! Nån gång ska jag fråga, men just nu så fortsätter jag att vara väluppfostrad, tyst och gillar läget.

Senare kom nästa farbror, hans fru, dotter och barnbarn. Det va då det började ordentligt med kalla magar och massa naaw.

Tanter, kalla magar och naaw

På morgonen så satte jag på Puppsi en stjorta för att han skulle vara fin när han träffade gammelfarmor. Han blev jättefin :-) När svärmor såg honom så sa hon: Ska han inte ha en body på sig, han blir ju kall om magen. Nejdå det blir så bra så, sa jag. Till saken hör oxå att svärmor tjatar om kläder HELA tiden, så fort vi ska utanför dörren som om det är 30 minus ute, samma va det i somras. Han ska helst ha mössa, vantar, halsduk, overall, täcke och päls på sig. Vad ska han ha i vinter då?? Inte gå ut alls kanske.. Jag och Sebastian argumenterar inte med henne längre utan säger bara NEJ. Förut försökte vi argumentera. Vi sa att han är väldigt varm av sig, blir svettig fort och då blir han grinig. Men hon tycker att han kan ju bli sjuk, men vad blir han om han blir genomsvettig och sen kall då? Ännu sjukare!!!

Vi åkte iväg iallafall. Efter en stund så kläcker farbrorns fru ur sig: Han blir ju kall om magen.. Och gammelfarmor höll med. När nästa bror kom så kläcker hans fru ur sig PRECIS samma sak.. Men vad är detta?? Måste bebisar ha heltäckande kläder HELA tiden. Det va ju heltäckande, stjortan åkte upp när man lyfte upp honom. Han dör inte!! Så jäkla shåpiga (vet inte hur det stavas).. Jag funderar på om det är så att man blir så shåpig med åldern, för inte fan har nån i min ålder påpekat det nån gång. Men det är bara att skratta åt hela situationen och tänka att tanterna är söta och omtänksamma, men jag bestämmer över mitt barn. Respekterar dom det så respekterar jag dom (och fnissar lite när dom inte ser)..

Skrattade ännu mer gjorde jag och Sebastian över att kvinnor över 45 tappar talförmågan när dom ser en bebis. Talet försvinner och ut kommer bara ljud, höga ljud. Jag är säker på att vissa av ljuden kan bara hundar höra. Det är ÅÅÅÅHHHHH, AAAHHHHH, OOHHHH och NNNAAAAAAWWWW. Och där står dom runt vagnen, fyra kvinnor i sina bästa år och låter. Det är bara dom och bebisen som förstår. Brevid står männen och fnissar lite skamset. Ljuden fortsätter ÅÅÅHHHH, AAAHHHH, OOOHHHHH, NNNAAAAWWWW och det kommer nya ljud i form av djurläten, klickande och kluckande.. Bebisen verkar förstå allt. Bebisen skrattar och gurglar åt allt som tanterna säger.. Dom förstår varandra!

Svärmors syster

När vi va färdiga hos gammelfarmor så åkte vi till svärmors syter som bor i samma by. O herregud!! Om nån kan tant/bebis språk så är det systern. Hom hade högre toner än nån annan tant jag har träffat och hon gick steget längre än dom andra i allt. Hon lät högre, längre och va roligare enligt min son. Hon kommenterade oxå den kalla magen (som för övrigt var varm hela dagen), men istället för att bara kommentera så tog hon saken i egna händer och bäddade in magen med snuttefilten.. Haha!

Shopping och cyklar på stan

Idag åkte vi och shoppade det sista. Vi brukar åka till en stor affär och shoppa livsmedel och lite annat. Fylla ut bilen lite :-) Mamma: Jag har köpt massa bubbel. Carina: Jag har köpt te. Anna: Jag har köpt te. Nu tror jag att alla ska bli nöjda. Hoppas att jag inte har glömt nån. Notan slutade på 2100..

Vi hoppade in på Media markt och jag fick ett Wii spel.. Åh va glad jag blev.. Jag fick Super mario bros.. Har velat ha det skitlänge..

Vi mötte upp Sebastians bror på ett Cafe. Medans dom pladdrade så passade jag på att kolla på menyn. OJ jävlar va billigt det är att fika i Tyskland. Om jag bodde här så skulle jag ta mig fan fika jämt.. En kopp te, 11 spänn. En kaffe eller choklad, 15 spänn. En sallad, 35 spänn. En baguette 35 spänn..

Cyklarna då? Jo.. Herregud va mycket cyklar. Det va mer cyklister än gängare. Det går inte att beskriva. Hade jag haft kamerar så hade jag plåtat. Jag har fan aldrig sett så många cyklar i hela mitt liv. ALLA cyklar i denna stan. Helt otroligt!!

Modet på tyskarna har ju förbättrats under åren. Dom ser inte ut som på åttitalet längre. Men en sak har dom glömt att slänga längst in i garderoben. Midjeväskan!! Den finns kvar i alla tyska hem tror jag. Hur kan man ens tro att det är snyggt..

Lunch/middag och Te

Jag har funderat på en sak som jag inte kan hålla med om.. Våra svenska seder är bättre iallafall när det gäller lunch och middag.. Här så äter man ett lagat mål vid lunch. Tex om man ska bjuda på fin middag så gör man det på lunch och man äter efterrätt på lunch. Skumt va! Till middag (som egentligen inte finns, utan heter kvällsmat) äter man typ mackor eller rester från lunchen. Allst äter man samma mat till lunch som till middag. Då är det väl ändå bättre att göra som vi som äter middag och äter resterna dagen efter, så äter man inte samma under en dag... Nån som fattar eller svamlar jag bara nu?? Skit samma!!

Jag hoppar över till pepparmintsteet istället. Min svärmor är jättesnäll och omtänksam men det kan bli lite mycket ibland. Hon gör det bara för att vara snäll mot mig och hon tycker att det är jobbigt att vi inte kan prata med varandra. Det förstår jag, men man kan faktiskt bli FÖR snäll. Första gången som jag va här så bjöd hon på te vid första frukosten och jag tyckte att det va jättegott. Jag dricker ju oftast vatten till maten och gärna vatten under dagen men i Tyskland så gör man inte det och dom tycker att jag är lite knäpp som dricker vatten. Svärmor gillade inte tanken på att jag skulle dricka vatten så hon severade te HELA tiden. Teet va jättegott, men inte till maten. Hon gjorde en kanna te till mig vid varje mål och det va bara till mig. Då kan man inte med att rata det. Då ler man snäll och dricker sitt te. Jag kan tala om att jag hade vätskebrist på vägen hem. Nu har det blivit bättre men hon serverar fortfarande te ibland. Igår kväll tackade jag nej och då sa hon att det va helt ok men hon såg stött ut o jag kände mig dum.. Så imorse så frågade hon mig om jag ville ha te och jag sa ja.. Hittills har det varit fruktte men imorse kom det PEPPARMINTS TE. Åh fy i helvete!!! Jag HATAR pepparmintste. Jag kunde inte med att säga något efter gårdagen och jag kunde inte be Sebastian för han va inte där. Det va bara jag o svärmor.. Jag sippade lite på teet o funderade på hur jag skulle lösa detta. En hel jävla kanna med pepparmintste. Visserligen en liten kanna men än dock en kanna. Första planen var att smutta på det och hoppas att det skulle bli gott med tiden. Det klarade jag i ca 4 smuttar, plan nr 2 var att dricka i stora klunkar fort som fan. Det lyckades i 3 klunkar sen höll jag på att spy. Fick kvälningar vid klunk nr 3.. FAAAAAN!! Vad gör jag nu?? Helt plötsligt går svärmor på toa. Jippie!!! Jag tog min komm o skuttade in i köket och hällde ut det i vassken och skuttade tillbaka till bordet, då såg jag att kannan så ju för fan nästan full ut... Åh nej!! Hinner jag en gång till?? Sprang typ till köket, hällde ut och sprang tillbaka. Jag klarade mig! Phu!

Vad fan gör jag om hon serverar det imorgon igen???

Bilder på allt kommer imorgon när jag kommit hem och har min egen dator. Sebastians tar hundra år på sig att ladda upp o det har jag inte tid med....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar